Uteskole
Uteskole er undervisning utenfor klasserommet. Det kan foregå i naturen, i nærmiljøet, eller for eksempel besøke bedrifter og museer. Det er viktig å huske på at uteskole ikke bare innebærer å flytte den vanlige undervisningen utendørs, men muligheten til å lære mer om noe ved å trekke inn omverdenen (Ringgaard,2021). Tenk så heldige vi er som har uteskole som en del av elevenes skolehverdag. Forskning viser at det å være ute i naturen har mange positive fordeler, både fysisk og psykisk.
Økt trivsel og motivasjon
I forskningsprosjektet TEACHOUT, kom det fram at trivselen og den indre motivasjonen økte blant uteskoleelevene. De fikk seg flere nye relasjoner og venner, enn barn som var mer innendørs på skolen (Ringgaard,2021). Dette viser at friluftslivet og uteskole er en sentral og viktig arena for sosial læring. Uteskole bidrar til en mer variert og praktisk skolehverdag- som tydelig har innvirkning på motivasjonen hos elevene. Det er også helt nødvendig å kjenne på trivsel og motivasjon før man er klar til å motta læring.
Bedre fysisk og psykisk helse
I dagens samfunn møter barn og unge andre utfordringer enn kun for noen år tilbake i tid. Sosiale media og dagens prestasjonsfokus får mye av skylden for en negativ innvirkning på vår mentale helse. I Canto Nielsens (2022) artikkel kan vi lese om psykolog Trine Karsholt, som selv benytter naturen under sine terapitimer. Hun mener vi i for stor grad har blitt avskåret fra naturen og derfor kjenner på mistrivsel. Når vi oppholder oss i naturen kan man lettere bare være. Ved å være utendørs får våre nervesystemer det bedre og vi får færre stresshormoner i kroppen. Det har blitt dokumentert igjen og igjen, naturen har en stor positiv innvirkning på vår psykiske helse, og kan bidra til mindre symptomer relatert til depresjon, stress og angst. (Nielsen, 2022). Vårt overordnede mål som skole er å gjøre elevene i stand til å møte dagens samfunn etter endt skolegang. De psykiske fordelene ved å være ute i naturen er viktig for å bygge robuste barn og unge. I tillegg vil uteskole naturligvis bidra til å øke elevenes fysiske aktivitetsnivå. Vi vet at fysisk aktivitet igjen har en positiv innvirkning på den psykiske helsa.
Passer bedre på naturen
Når elevene oppholder seg mer ute, får vi også en annen positiv ringvirkning. Når man føler seg mer knyttet til naturen, vil man også passe bedre på den (Nielsen, 2022). Kunnskap om og mer nærhet til naturen vil dermed føre til mer involverte elever for å ta vare på det vi har rundt oss. Miljø, klima og bærekraftigutvikling er viktige elementer i LK20, og avgjørende for våre kommende generasjoner. Norge er en tur-nasjon, og det er trist hvis gammel lokal læring og erfaring forsvinner fordi vi i dagens samfunn kobler oss av naturen.
Økt læring
Prosjektet TEACHOUT viste også at elevene lærte minst like mye, som ved vanlig undervisning. De elevene som jevnlig hadde uteskole scoret for eksempel litt høyere i lesetester, enn de som ikke hadde uteskole (Ringgaard,2021). Også forskere ved SLU, Sveriges landbruksuniversitet, har sett at uteskole øker elevenes skoleprestasjoner. Ved å flytte klasserommet utendørs vil man på sikt forbedre elevenes konsentrasjon og arbeidsminne (SLU, 2020). Naturen vil også automatisk føre til læring med alle sansene.
Derfor tror vi på uteskole!
Kilder
Nielsen,I. C. (2022,30. mai). Canada skriver ut nasjonalparker på resept. Verdens beste nyheter. https://verdensbestenyheter.no/nyheter/canada-skriver-ut-nasjonalparker-paa-resept/
Ringgaard, A. (2021, 24. mai). Grunnskoler med uteundervisning har mer motiverte elever. Forskning.no https://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/grunnskoler-med-uteundervisning-har-mer-motiverte-elever/1862586
SLU. (2020, 17. april). Elever presterar bättre när undervisningen flyttar ut. Forskning.se
https://www.forskning.se/2020/04/17/elever-presterar-battre-nar-undervisningen-flyttar-ut/#